Within Haggled, Twisted, Faintly Smelling Arches
Övre galleriet
Within Haggled, Twisted, Faintly Smelling Arches
Rymdgymnasiet och Sara Wolfert
Övriga öppettider: 1- 25 november, onsdag-lördag 12-16 (stängt på Alla helgons dag 4 november och den 8 november)
Det finns minst två konstnärer här. Det finns minst X antal uppmaningar till eftertanke installerade i rummet. Konstnärerna har lagt ner ungefär X antal timmar på att tänka. Konstnärerna har lagt ner ungefär X antal timmar på att göra. Det finns minst X antal verk som konstnärerna har gjort men valt att redigera bort i processen. Konstnärerna har skrivit X antal mejl i processen med att tänka och göra, samt i dialog med varandra och ett antal andra. Det är minst X antal personer och X finansieringsbelopp som utställningen iallafall delvis ekonomiskt står på. När vi ändå är inne på saker, det är minst två konstnärer här och de är ungefär X år gamla i biologisk ålder, och om detta motsvarar ens konstnärliga ålder är diskuterbart. Sedan är det ungefär X antal timmar arbete utfört av konstnärerna för att komma fram till vad som föreslås visas i rummet för en publik att uppleva. Finns det en möjlighet att överväga en kalkyl där arbetstimmar multiplicerat med konstnärens ålder plus materialkostnaderna kan komma fram till en summa av hur konstnärligt arbete som det som ställs ut här skulle kunna beräknas i värde?
– Jeuno JE Kim
*Översättning av Jeuno JE Kims text från engelska till svenska av Rymdgymnasiet
Läs en intervju med Sara Wolfert och Rymdgymnasiet som vår curator Ashik Zaman skrivit.
Om konstnärerna
Sara Wolferts konstnärliga praktik tar form som teckning, animation, objekt, manusskrivande och installation. Hon undersöker metoder som bygger på drama, komedi och lek och arbetar ofta i research-baserade processer och med åter-kontextualisering och bearbetning av funnet material. Hennes arbete undersöker frågor kring äganderätt och makt, narration, samt förhandlingar kring det ‘gemensamma’.
Sara Wolfert bor och arbetar i Stockholm och är utbildad på Konstfack, Stockholms Universitet och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Hennes arbete har bland annat visats på Entrée, Bergen, Galleri Box, Göteborg, Mercosul Biennial, Porto Alegre, och hon har i samarbetskonstellationer visats på Manifesta 7, Bolzano, Iaspis, Stockholm, och Spektrum, Berlin.
Rymdgymnasiet arbetar i långsam takt med pysselmaterial från partykungen.se, ärvda bokmärksböcker och påskpynt från avlidna familjemedlemmar. Motiv hämtas från feberdrömmar och upplevelser från ofrivillig isolering i en stuga i skogen, där möss tuggat på hörn på vissa målningar. Kottar som faller på taket blir till material och neuroinflammation i hjärnan blir till succé. Arbetstid är överskattat.
Rymdgymnasiet bor och arbetar i Stockholm och är utbildad på Konstfack, Kungliga Konsthögskolan, Stockholm och Tokyo Zokei, Tokyo. Dens arbete har bland annat visats på Moderna Museet och Issues, Stockholm, Kunsthalle Zürich, Schweiz och Kusthalle Krems, Österrike.
Den här utställningen får stöd från Riksförbundet Sveriges Konstföreningar.