AXIS
SKF/Konstnärshuset har glädjen att öppna årets program med verket AXIS av konstnären Loulou Cherinet.
AXIS från 2016 har tidigare visats på Biennale de l’Image en Mouvement i Genève samt Dak’Art Biennale i Senegal – och visas för första gången i Sverige. Verket är en platsspecifik videoinstallation med musik av Saralunden, och består av tre projektioner som tillsammans utgör en poetisk utsaga om tid, tempo och varaktighet.
I AXIS utgår Loulou Cherinet ifrån en polaroidbild som beslagtogs under utredningen av kuppen mot Nationalmuseet tre dagar före jul år 2000. På bilden syns tre stulna tavlor (ett självporträtt av Rembrandt och två målningar av Renoir) bredvid en kvällstidning vars framsida täcks av nyheten ”SNÖKAOS”.
Denna bildgenre, även kallad proof-of-life, där gisslan håller upp en tidning för att bekräfta sin existens i tid och rum, har inspirerat Cherinets montagearbete. I AXIS låter hon filmsekvenser från olika platser, tider och sammanhang väva samman de tre bärande komponenterna i polaroidbilden; porträttmåleri, löpsedeln och meteorologi, till en dramaturgisk nollpunkt.
Om konstnären
Loulou Cherinet är professor i konst på Konstfack; hennes konstnärliga praktik äger till stor del rum utanför Sverige, framförallt i Addis Abeba i Etiopien där hon även studerat vid Ale School of Fine Arts & Design.
Cherinet hade 2017 en uppskattad separatutställning på Moderna Museet – Who Learns My Lesson Complete? – och har även haft större separatutställningar på Röda Sten i Göteborg samt i Addis Abeba, Prag, Krakow och Jakarta. Hennes verk har visats på biennaler i São Paulo, Venedig, Bamako och Sydney såväl som på Manifesta (2010), Momentum (2013), Modernautställningen (2006) och i turnerande surveyutställningar från den Afrikanska kontinenten som t ex Afrika Remix (2006), Divine Comedy (2014) och Lucy’s Iris (2016).
Recension på konsten.net
Celia Prado, curator, konstnärlig ledare SKF