Lost Time, Aphrodite Beach
Vernissage: 28 nov kl. 16-19
Öppettider: ons-sönd kl. 12-16
Curator: Ashik Zaman
Jag tänker som många att fotografiets plattformar är förvånansvärt få, både lokalt i Stockholm så väl som ute i landet, bortom vissa institutioners “monopol” och en och en annan gruppframställning i utställningsväg. Inom ramen för 2025 års program på SKF/Konstnärshuset kommer det göras flera utställningar utifrån det samtida fotot. Som ett slags fristående brygga till denna ”återgång”, avslutar vi året med en separatutställning med en fotograf som jag länge uppskattat men som trots framgångar förblivit lite av en doldis här hemma i Sverige.
Louise Enhörning var många år verksam i Paris och deltog detta år i den årliga och mycket renommerade fotofestivalen Les Rencontres d’Arles i Frankrike. Jag fick egentligen nys om Louise för över tio år sedan genom boken SHOOT som gavs ut kring 2009, som Ken Miller var redaktör för, och som det anrika förlaget Rizzoli gav ut. Boken handlade om snapshot-traditionen inom den internationella konsten och tittade på Wolfgang Tillmans och Nan Goldins inflytande, och i boken framkom Louise Enhörning. Jag tycker det är lite problematiskt att samtidsfotot aldrig riktigt får gå vidare i Sverige p.g.a. samma “gatekeepers” i fotosvängarna vilket gör att vi stampar vatten. När det väl görs en undersökande utställning om fotofältet sammansättning är det som om fotot stelnat i ett vakuum sedan 2008 eller 2011. Därför är det glädjande att kunna få visa en soloutställning med en begåvad fotograf som många fortfarande har kvar att upptäcka.
Den utställning vi gör ihop heter ”Lost Time, Aphrodite Beach” och kopplar an till en ny bok precis utgiven på förlaget MOUSSE. Det vore en klyscha att säga att utställningen är ”poetisk”, men jag ska ändå säga att det är en finstämd utställning som i vart fall motsvarar ett slags fotografisk utställning som jag själv vill se mer av, utan för mycket surr, där bilden och inte ord är i fokus. Texten som jag skriver här är ihopklippt från samma text som jag skrivit till press och skribenter, vilket inte var avsikten, men kanske blev det också så för att det är precis det här som jag vill ha fått sagt, och inte mer.
”Att frigöra objekt från deras ursprungliga kontext och omforma deras definition över tid är en central del av mitt arbete. I det slutgiltiga konstverket existerar det avbildade objektet bortom både tid och sin koppling till den verkliga världen. Genom min praktik samverkar fotografierna för att skapa en egen verklighet, en verklighet som fotografen själv äger. På så sätt blir fotografi ett verktyg för att kontrollera både världen och tiden – i en förlorad era av våra liv och bortom vår existens på jorden.”, framför Louise Enhörning när hon för egen del berättar om sitt arbete och utställningen.
Ashik Zaman
Om konstnären:
Konstnären och fotografen Louise Enhörning (f. 1976) arbetar med fotografi, video och installation. I sin praktik använder hon sitt eget narrativ för att utforska samtida ämnen och hämtar inspiration från psykologi, filosofi och konsthistoria. Genom projekt som behandlar drömmar, kärlek, tid och perception ifrågasätter Enhörning vad det innebär att vara människa i dagens samhälle. Hon är aktuell med soloutställning på Södertälje Konsthall och att medverka på världens mest prestigefulla fotografifestival Les Recontres d’Arles. Utöver detta är Enhörning aktuell med en ny publikation från det italienska förlaget Mousse Publications, utgiven under hösten 2024.