Perto (Nära)
Lois Patiño är född 1983 i Vigo (Spanien) och har bland annat deltagit i Locarnos Internationella filmfestival (Schweiz) 2013, där han fick priset som bästa regissör i genren ung och lovande. Patiño har även deltagit i den Europeiska Filmfestivalen i Sevilla (Spanien), i Rotterdams Internationella filmfestival samt i New York Film Festival.
Perto (Nära) är en målerisk filmtriptyk som består av verken Natt Utan Avstånd, Bilden Brinner och Berg i skugga. Perto berör teman som människa, tid, rum, natur och kultur.
Natt Utan Avstånd (2015) är en dokumentär/spelfilm som kretsar kring gränser och smuggling: I århundraden har smugglare korsat skiljelinjen mellan Portugal och Galicien (Spanien), och kommit att spela en stor roll för den ekonomiska utvecklingen hos de båda länderna, särskilt under kristider. Gerêsbergen löper genom två länder utan att bry sig om gränser. Klipporna korsar länderna, kors och tvärs, fram och tillbaka, nästan oförskämt. Smugglarna erkänner inte heller gränserna mellan de bägge länderna. Klipporna, berghällen, floden och träden blir tysta vittnen som hjälper smugglarna att hålla sig dolda i väntan på natten, för att de sedan ska kunna vandra över den osynliga skiljelinjen. I filmen använder sig Patiño av långsamma tagningar och en specifik färgskala som vill framhäva bilden av ett tidlöst landskap, erövrat av skuggor i en odefinierbar dåtid. Invånare från området deltog i inspelningen, flera av dem var smugglare i sin ungdom. Genom berättelserna som fortfarande lever vidare i dessa områden återger Natt Utan Avstånd glimtar ur ett landskaps kulturgeografiska minne.
Bilden Brinner (2013) undersöker eldens rörelser, elementets kraftfulla symbolvärde och dess efemära förmåga att ödelägga befintliga livsformer inom loppet av några få timmar. Ljudet som andas genom verket, tar oss vidare till en förnimmelse av människans förgänglighet.
I Berg i skugga (2012) får vi ta del av en meditativ syn på ett snöigt berg och skidåkarnas aktiviteter.
Platsens vidsträckta rymd bildar en kontrast till människornas obetydliga figurer – på distans är de nästan osynliga, likt insekter på ett djurs skinn. En till synes vardaglig fritidsverksamhet förvandlas på detta vis till någonting overkligt och drömlikt.
Curator: Celia Prado
Med stöd från Spanska Ambassaden.
Om utställningen på konsten.net