Peter Varhelyi, Stay close-1, akrylfärg på mdf-board, 61 x 40 cm, (Bilden är beskuren).

Konst på KB

  • 11 mar – 25 maj
  • Konstnärsbaren

SKF/Konstnärshuset har glädjen att visa verk av våra medlemmar på Restaurang KB. Från den 11 mars visar vi verk av Peter Varhelyi och Björn Stampes i Stora matsalen och i Lilla matsalen visas verk av Madeleine Aleman, Magnus Carlén, Fia Kvissberg,  och Malin Palm. Verken kommer att hänga på KB till den 25 maj.

SKF/Konstnärshuset ställer regelbundet ut verk av våra medlemmar från Svenska Konstnärernas Förening på Restaurang KB. Vårt Showroom erbjuder ett rikt utbud av konstverk till försäljning. Genom Showroom får våra medlemmar representation och möjlighet att synas i olika sammanhang utanför Konstnärshuset såsom på Konstnärsbaren.

I vår bilddatabas finns ett stort antal konstnärer representerade. Välkommen att ta en titt!

KB verkförteckning HÄR!

Om konstnärerna:

Peter Varhelyi är utbildad vid Konstfackskolan i Stockholm och SU (astronomi och naturgeografi), och har sedan dess arbetat med olika aspekter av avbildningar i vitt skilda miljöer, tekniker och funktioner.
”Målningarna som visas på Restaurang KB kommer ur ett intresse för funktionen och tekniken  i barockteaterns dekormåleri. Måleri och motiv ingår där i förening med mänsklig skala och en idé om en annan plats och inramning. Ambitionen med mina målningar är delvis att, liksom på barockteaterns scen, föreslå en öppning.
Namnet Impediment står för natur som är oanvändbar för ekonomisk produktion.” Peter Varhelyi

Björn Stampes (1964-2017) var utbildad på Kungliga Konsthögskolan och verksam i Stockholm. Han hade en gedigen utställningsverksamhet, bland annat på Galleri Aronowitsch, Galleri Susanne Pettersson, Passagen Linköpings Konsthall och Konstakademien i Stockholm. Samt i Tokyo, Japan.
Hans konstverk består av skulpturer som också skulle kunna beskrivas som tredimensionellt måleri. De är ofta gjorda i gjuten och sedan bemålad plast, många gånger avgjutningar av vardagliga ting som sedan sätts i nya sammanhang.