I höst tar Ashik Zaman över rodret som konstnärlig ledare
Ashik Zaman klev in i SKF som curator våren 2020 jämte Alida Ivanov som konstnärlig ledare och sedan dess har ett nära samarbete med utställningsprogrammet följt. Ashik Zamans första utställningsuppdrag efter inträdet var att hösten 2020 sjösätta den då nya filialen Eldhunden i Stora Mossen vilket resulterade i den hyllade invigningsutställningen ”Analogue Funny Weather” som kallades en ”fullträff” i Dagens Nyheter.
Ashik Zaman är ett bekant namn i konstvärlden även utanför SKF och var jämte Joanna Sandell co-curator och jurymedlem bakom årets rosade Vårsalongen på Liljevalchs konsthall. Han grundade den internationella konstplattformen C-print tillsammans med sin tvillingbror Koshik Zaman år 2013 vilken startade som en nättidskrift men med tiden har blivit en nomadisk utställningsplattform och beskrivits ha bidragit till en vitalisering av Stockholms konstscener. Han har curerat diverse institutionella utställningar så som på Kulturhuset, Riksidrottsmuseum (Konsthall 16) och Goethe-Institutet i Stockholm, samt galleriutställningar på Belenius, Wetterling, ID:I och Zeller van Almsick i Wien.
Han är vidare konstkritiker för den ledande internationella fotopublikationen Camera Austria och styrelseledamot i Konstnärsnämnden.
Hur ser du tillbaka på åren på SKF hittills?
Jag är jättestolt över det arbete som Alida Ivanov och jag har gjort och att Konstnärshuset idag är en plats där också unga konstnärer i stor utsträckning söker sig direkt efter konsthögskolan för att hitta sitt sammanhang och plattform. Vårt ledmotiv under fyra år var intergenerationella möten mellan konstnärer från konstvärldens olika hörn för att på så vis också stadigt nå en så bred konstpublik som möjligt. Jag tycker vi lyckades om en besökare kom och kände att mötet mellan konstnärerna i en utställning var oväntat och av sådant slag som inte vanligtvis händer i konstfältet. Och det har nog varit ofta. I själva verket har curatorer stor möjlighet att spränga osynliga gränser som råder.
Vilka förändringar väntar närmast i SKF?
I höst kommer vi som team fokusera på den tradition inom SKF som är medlemsutställningen. Vi tar nya grepp om den och ger den sin kärlek. På sätt och vis är det en av våra viktigaste utställningar och inom ramen för salongsutställningar, lite av “salongutställningarnas salongutställning” jämte Vårsalongen på Liljevalchs, eftersom den berör så många konstnärer. Medlemutställningen ger en ärlig bild av konstfältet idag och ger publiken en insyn i vilken konst som faktiskt skapas ute i konstnärers ateljéer och hem runt om i landet. Medlemsutställningen inrymmer både bekanta namn för konstpubliken och konstnärer som ibland försummas på konstscenerna, vilket gör att den blir angelägen att göra.
Vad väntar 2025?
Utställningsprogrammet för 2025 kommer att gå under titeln “Omtag, famntag och aunties hand” och bestå av ett antal fristående utställningar som alla svarar mot idén att föra tillbaka traditioner och uttryck som antingen “försvunnit”, mer sällan syns eller saknar tillräckliga plattformar. Det handlar om att visa det som många andra konstplatser inte gör. Bland annat kommer vi göra en stor och för många efterlängtad återgång till det abstrakta måleriet, sätta traditionen “Neo Goth” inom konsten under luppen och besöka den “mytomspunna gestalten” som är känd som ”auntie” i diasporiska communities. Vidare väntar ett inspirerande samarbete med konstnärer vid Harvard i Boston som visar vidden på vad som är möjligt när konstnärliga ambitioner finns hos individer.
Ashik Zaman
Konstnärlig ledare
E-post: ashik@konstnarshuset.org