Inriktning

Grafik

Ort

Stockholm

Arbetsmetod

Jag arbetar med grafik fotopolymer, screentryck och monotypier. Jag trycker bilderna på Konstnärernas kollektivverkstad (KKV) i Farsta. Jag arbetar också med akrylplast där jag undersöker olika organiska former och linjer.

Verksamhetsfält

grafik

Senaste utställningar

Separatutställningar: 2022 Galleri Sander I Norrköping, 2021 Konstgalleriet Bruket Hälleforsnäs, Flen. 2021 Göteborgs konstförening. 2018 Galleria Joella Åbo Printmakers, Finland. 2021 Konstfrämjandet i Värmland, Karlstad. Grupputställningar: 2023 Il Bisonte Florence 2023 Bonniers Konsthall Stuff It. 2023 PrintExpo Texas Austin. 2023 Grafiska Sällskapet Wiks slott. 2022-23 Jubileumsutställning Våga se Galleri Helle Knudsen. 2022 Konstnärshuset medlemsutställning i Eldhunden. 2021 High Point Center of Printmaking i Minneapolis. 2020 Grafiktriennalen XVI, NP33 Norrköping, Trelleborgs Museum, Konsthallen i Kulturens Hus i Luleå.

Offentliga utsmyckningsuppdrag

2023, 2016 Grafik upplaga, grafiska Sällskapet
2021 Nobelbladet fysiolog och medicin
2015 Grafik upplaga, Våga Se
2015 Lövåsgårdens äldreboende i Katrineholms kommun
2012 Miljögestaltning i Hudiksvalls sjukhus, Länskulturen i Gävle
2012 Äldreboende i Björnkulla Huddinge Kommun
2005 Hoppa hage, Visättra studentbostäder Huge Fastigheter AB i Huddinge kommun
2000 -1999 Klockarvägen 1-7, Huge Bostäder AB i Huddinge kommun

Presentation

 

Nina Kerola

När Nina Kerola kliver in i en skog så fokuserar hon inte främst på doften och de gröna nyanserna, ej heller på solljuset som sipprar in mellan grenarna; hon ser linjer och rymd. Jag kan inte undvika att undra ifall om det är hennes sätt att se som tagit henne till grafiken eller om det är mediet som omformat hennes blick; det blir så tydligt när jag tänker på hennes bildvärld, att den är skapad av någon som ser linjer i sitt möte med världen. Mellanrummen mellan två stammar är en levande form som förvandlas när den egna kroppen rör sig. Täta grenverk är intrikata mönster och rötterna organiska linjespel. Den starka kontrasten mellan det svarta och vita har funnits med i hennes uttryck under en lång tid liksom utforskande av rumsligheter.
Kerola vittnar samtidigt om ett starkt behov att regelbundet återvända till hemlandet, på finländska mark hittar hon sin inspiration och nya bildvärldar, men jag undrar ifall det som vid första anblicken skulle kunna vara ett sökande bakåt inte också en väg framåt.

Materialiteten är viktig i Nina Kerolas arbeten med grafik. Hennes process sker alltid i flera steg, ibland via kameran till en digital bild som bearbetas innan den arbetas i fotopolymer teknik och trycks på ett papper. Jag tänker att det vita i bilden ibland kan få vara rymd, den negativa ytan mellan två distinkta former och gott så. Men det skira pappret gör anspråk på att vara mera, det krusar sig och hävdar att mellanrummet också har ett innehåll, och först nu inser jag att den tomma ytan har lika mycket värde som de tryckta partierna i Nina Kerolas bilder, för utan det ena finns inte det andra.

 

Födelseår

1965

Konstnärlig högskola

2012 -2013, 1996-1997 Projektprogrammet Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. 2011-2013, Fristående kurser på Konstfack i Stockholm. 1986-1989 Pori School of Fine Arts i Finland. 1990-91 Konstvetenskap i Stockholms Universitet.