Mattias Härenstam, "Sketch for a reanimation III (...it was gone for a long time, but then it was just there again)", 2013.

Mattias Härenstam

  • 8 nov 2014 – 26 nov 2014
  • Stora galleriet

Sketches for a re-animation

Att väcka de döda eller reversera dödens slutgiltighet och att skapa nytt liv är kanske en av mänsklighetens äldsta drömmar alltifrån antikens Orfeus, över Mary Shelleys Dr. Frankenstein och helt fram till vår tids populärkulturella fascination för zombies. Mattias Härenstam beskriver sina skulpturer som “försök att transformera död materia till något levande – ett egentligen animistiskt förhållande till skulptur: Ett träd är ett levande objekt, det huggs ner och blir död ved och mitt arbete handlar så om att försöka ge det nytt liv. Min personliga utgångspunkt för skulpturerna var en naiv men intensiv önskan om att kunna återkalla en närstående person som plötsligt och våldsamt gick bort.”

De hängande träskulpturerna blandar samman kroppar och kroppsdelar med trädens naturligt förvridna former till något obestämbart med inslag av både skönhet och obehag. Arbetsprocessen är mycket fysisk och just i den fysiska interaktionen med materialet laddas det med nytt liv. Transformationen suddar ut gränserna mellan aktiva, levande subjekt (människor) och passiva, döda objekt (allt annat).

Det är något tidlöst över skulpturerna, som refererar till samtidsskulptur men lika mycket till medeltida kyrkofigurer eller rituella fetischobjekt hos olika naturfolk. Samtidigt är de starkt förankrade i en skandinavisk nutid med modellerna av radhusvillor och granskog som tronar högst uppe på toppen av de IKEA-aktiga ställningarna skulpturerna hängts upp i.

Om konstnären
Mattias Härenstam (1971, Göteborg) studerade på Kunstakademiet i Bergen och Städelschule. Frankfurt. Han bor och arbetar nu i Oslo, Berlin och Fjällbacka. Förutom skulptur arbetar han också med film- och videokonst. I senare tid har han deltagit på utställningar som “Artist Film International”, Whitechapel Gallery, London (2014); “Letter from Mr. Faustus”, Herzliya Museum of Contemporary Art, Tel Aviv (2014); “The Pleasure of negative emotions“, KNIPSU, Bergen (2014); “Skulpturbiennalen”, Vigelandmuseet, Oslo (2013); ”Audiovisioni Digitali”, Museo D’Arte Contemporanea Roma, Rom (2013); ”between appropriation and interventions”, Kunstraum Kreuzberg/Bethanien, Berlin (2013) m.fl. Han har också gjort flera soloutställningar de senaste åren bl. a på Art-Claims Impulse Contemporary Fine Arts, Berlin (2014), Luleå Konsthall och Galleri Rostrum, Malmö (båda 2013), Tromsø Kunstforening, Kunstnerforbundet i Oslo och Galleri 54 i Göteborg, (alla 2012). Detta är Härenstams första soloutställning i Stockholm.