Project Description

Lene Berg

1_Kopfkino_filmstill
2_Kopfkino_filmstill
3_Kopfkino._filmstill
4_Kopfkino_filmstill
5_Kopfkino.filmstill
6_Kopfkino

Stora Galleriet

23 aug – 16 sept 2018

Öppet
ons–tors 12-17
fre–sön 12–16

PRESSBILD

Vernissage torsdag 23 augusti kl 17-20

SKF/Konstnärshuset har glädjen att presentera filmen Kopfkino av konstnären och filmregissören Lene Berg för första gången i Sverige.
L. Berg utbildades till filmregissör på Dramatiska Institutet i Stockholm där hon senare samarbetade i många år med filmbolaget Hinden/Länna -ateljéerna som producerade hennes första långfilm, En Kvinnas Huvud (1997).

Berg utforskar och utmanar ofta olika former för berättelser/narrativer i sitt arbete, där genreblanding och lek med konventioner är viktiga element. Förhållandet mellan konst och propaganda, storytelling och politik, realitet och cliché, samt representation av sanning och fiktion är väsentliga i hennes verk. Hennes konstnärliga praxis omfattar installation, collage, film och text.

Kopfkino (2013) 75’ – hennes andra långfilm – är producerad med stöd från Henie Onstad Kunstsenter, Norge, har bland annat visats vid Rotterdam filmfestival och nominerats till Amanda, den norska Guldbaggen.
Kopfkino är ett tyskt uttryck som bokstavligt talat betyder Skallefilm eller film i skallen, det används bl.a. om skildringar som blir så levande och påträngande att man skulle vilja stanna upp bilderna de framkallar i ens eget huvud.

Lene Berg skulle inte vilja beskriva filmen Kopfkino som en dokumentär i vanlig mening, även om den bygger på så kallad verkliga historier och de 8 kvinnorna man möter i filmen inte är skådespelare (förutom en, vem avslöjas inte). De har alla det gemensamt att de tjänar pengar på att iscensätta kunders sexuella fantasier som dominatrixer och/eller slavar. I filmen uppträder de som olika kvinnliga stereotyper och är filmade sittande bakom ett dukat bord. Filmen är iscensatt som ett långt samtal mellan kvinnorna, en utväxling av berättelser och åsikter kring ett yrke som har många likheter med filmyrket: att iscensätta tankar och upplevelser, fantasier och föreställningar, utan att det händer i verkligheten. Eller är det här som är verkligheten? Hur mycket av sexualiteten försiggår i skallen? Hur mycket av sinnevärlden är fiktiva iscensättningar?

Den påtagliga iscensättningen bryter med vanliga skildringar av sexarbete och tvingar publiken att förhålla sig till personligheterna som presenteras. Många kommer nog att överraskas av hur välartikulerade och medvetna kvinnorna är, och av hur många associationer och tolkningssätt deras erfarenheter och berättelser öppnar för.
Lene Bergs verk har bland annat visats internationellt på Venedigbiennalen/Norska Paviljongen, Italien; Sydneybiennalen, Australien; Manifesta 8, Henie Onstad Kunstsenter, Oslo; Cooper Union, New York och Whitechapel Gallery, London.

För mer information:
https://www.aftenposten.no/osloby/byliv/i/0nL32/Alternative-fortellinger
http://www.kunstkritikk.se/kritikk/arsak-virkning-og-hva-pizzagutten-tenkte-pa-nar-han-ble-tvangsmelket/?d=se

Celia Prado, curator, konstnärlig ledare SKF